CALENDAR

Wednesday 23 December 2015

SCOLIOSIS JOURNEY

Ini adalah perjalanan Nurul Afreena dalam menghadapi situasi yang terlalu pantas berlaku dalam kehidupan kami.

Nurul Afreena binti Zamri - lahir pada 28/5/2003 di Pusat Perubatan University Malaya. Afreena adalah anak no. 3 atau bongsu. Kehadiran sungguh sempurna dan amat membahagiakan kehidupan kami sekeluarga setelah kami mempunyai 2 orang anak iaitu Nurul Atiqah dan Muhamad Hakimi.
Sayang adalah nama gelaran bagi Afreena..So everytime we will called her Sayang..She like a princess dan memang pun suka berlakon seolah menjadi seorang princess.

She's very active dan berfikiran matang jika dibandingkan dengan kanak-kanak yang seusia dengan nya. Afreena membesar seperti kanak-kanak lain malahan Afreena langsung tidak menghadapi apa2 masalah. We can said that she's really smart girl.


Tarikh 24 Marcch 2015- adalah tarikh yang akan saya ingat kerana tarikh inilah di mana doktor yg datang ke sekolah Afreena membuat pemeriksaan tulang belakang. Bila balik dari sekolah , Afreena called me in the office- said that she having a scoliosis and need to do an x-ray. T this time her curve is about 15 degress. Oh..im said in my heart-what is scoliosis..i just google and find out...Rupa-rupanya tulang belakang- but im still blur- what kind of causes, and why now baru tahu. She grow up infront of us for 12 years tapi tidak ada cacat . Oh..hanya tuhan yang tahu hati seorang ibu masa tu. Aku tetapkan hati untuk menjadi kuat dan kuat. Ini pun untuk my daughter- Afreena. Aku hanya memberitahu my boss that im going to take an emergency leave tomorrow because nak bawak Afreena for medical check up di HKL. Alhamdulillah, im having very good boss that he can understand me as a mother.

Esok paginya- aku membawa Afreena ke HKL untuk checck up dan as u know- how the procedure of government hospital. Aku pulak tak berapa reti tentang procedure di government hospital. So we had another date for x-ray..in June  Dalam bulan June 2015 - curve Afreena dah bengkok ke pada 38 degrees. Doktor just advise to come again in August 2015 - untuk lihat progress of Afreena curve. Malangya pada awal bulan August sebelum tarikh temu janji- pihak hospital menelefon memberitahu temujanji terpaksa ditunda ke bulan October kerana tiada doktor . Aku hanya akur dengan keputusan itu dan berdoa semoga curve Afreena tidak bertambah dan dipermudahkan segalanya.

Allah itu sebenarnya telah mengaturkan segala-galanya tanpa kita sedari. Aku diuji lagi ..pada 29/7/2015-jam 8.00pagi ketika aku hendak bergerak ke office. Pihak sekolah Afreena menelefon dan memberitahu bahawa Afreena terjatuh di tandas sekolah. Ya Allah- rasa gugur jantungku ketika itu. Dan hanya allah saja yang ketahui perasanku. Apa lagi aku terus menelefon boss untuk memberitahu apa yang berlaku ke atas anak ku. Kini aku di dalam kereta dan tanganku di stering kereta di mana airmata dh berjurai turun. tetapi ku kuatkan hati pandu kereta dengan berhati-hati menuju ke sekolah Assunta. Setibanya aku di sekolah Afreena dah ada di pejabat. Jalan terjengket sikit ..katanya sakit sikit. From the school , aku hanya pandu dan melalui Jalan Changgi . Aku berhenti di depan petrol pump yang bertentangan dengan bangunan EPF. Ketika itu aku keliru,,whre im suppose to bring Afreena = either HKL or PPUM. I called my husband>.he said just drove to PPUM. Dan masa yang sama aku hubungi adik aku yang ketiga..untuk dia pandu kereta ini jika aku pergi ke PPUM. Maklum lah agak sukar mendapatkan parking di PPUM. Once decided_i drove my car to PPUM and stop at emergency ward and walk there. My brother drove a car to parking.

After registraion at emergency - Afreena went to x-ray and have a rest in the bed before doctor come and explained in further details. Surprising that her x ray looks very bad- and the doctor advise me to seen a scoliosis specialist. Aku bertanya bila boleh jumpa doktor pakar for scoliosis. The doctor said_ i need to go outpatient clinic and get the referral letter there only i can see scoliosis pakar. Aku pun tanpa berlengah terus ke outpatient clinic dan berjumpa dengan doktor- the doktor pun cakap yang curve Afreena sudah terlalu bengkok. Akhirnya dapat referal letter dan aku pun pegi buat appointment untuk scoliosis clinic di Menara Selatan. Alhamdulillah- dapat tarikh yang awal iaitu 31/7/2015 (Jumaat).  Selepas semua urusan selesai  - Afreena dibenarkan balik ..

31/7/2015- jam 8.00pagi - appointment Afreena dengan pakar scoliosis. So kami berjumpa dan doktor melihat x ray yang boleh dilihat online melalui komputer. Looks surprise- according the doctor Sya ..Afreena need to do surgery but she need to confirm dengan Prof Kwan- surgeon yang berpengalaman di PPUM dan UMSC. Doktor  memanggil Prof Kwan untuk melihat keadaan x ray Afreena_ dia dengan tenang memjelaskan bahawa Afreena confirmed perlukan pembedahan bagi mengelakkan apa2 yang tidak elok berlaku. Hasil dari keputusan x ray- Afreena punya curve dh bengkok about 55 degress. Aku hanya mampu bersetuju dengan keputusan Prof Kwan. and Prof Kwan asked us to wait until he come back from Manila to decide which date and month for Afreena surgery.

14/8/2015- We have an appointment wtih Prof Kwan- dan yang pasti surgery is the best for Afreena.
Prof Kwan decided- 6/10/2015- is the date of Afreena surgery.











1 comment:

  1. Assalamualaikum puan. Boleh saya tahu kos utk menjalankan pembedahan scoliosis ini?

    ReplyDelete